§ 8

Izba realizuje swoje cele i zadania między innymi poprzez:

podejmowanie działań na rzecz tworzenia i utrzymania korzystnych warunków rozwoju gospodarczego oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych członków,

popieranie we współpracy z placówkami oświatowymi i szkołami wyższymi rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenia zawodowego pracowników, a także inicjowanie, programowanie i udział w modelowaniu i rozwoju systemu edukacji pozaszkolnej,

delegowanie swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych i samorządu terytorialnego do uczestniczenia w pracach instytucji doradczo – opiniodawczych oraz w pracach zespołów tworzących wieloletnie strategie rozwoju i szczegółowe programy operacyjne w zakresie rozwoju gospodarczego,

organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego, wydawanie opinii o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,

współpracę z młodzieżą szkół średnich i wyższych w celu popularyzacji zasad gospodarki rynkowej i przygotowywania do przedsiębiorczości gospodarczej,

organizowanie i pomoc w organizacji praktyk zawodowych oraz praktyk studenckich i staży dla absolwentów uczelni wyższych w Izbie, firmach członkowskich, innych firmach i instytucjach w kraju i za granicą, m.in. poprzez Biuro Karier Krajowej Izby Gospodarki Nieruchomościami,

informowanie ciał ustawodawczych i tworzących prawo lokalne, a także przedstawicieli organów administracji publicznej o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych oraz wyrażanie opinii o stanie rozwoju gospodarczego na obszarze działania Izby,
5

wykonywanie zadań powierzonych Izbie odrębnymi przepisami,

tworzenie i wspieranie fundacji, funduszy i stypendiów dla popierania inicjatyw gospodarczych oraz wybitnie uzdolnionej młodzieży, w tym również młodzieży pochodzącej z rodzin o niskim statusie materialnym oraz dotkniętych nadzwyczajnymi zdarzeniami losowymi,

wspieranie stowarzyszeń i pozarządowych organizacji pożytku publicznego, działających na rzecz modernizacji gospodarki i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,

prowadzenie działalności wydawniczej,

realizacja projektów współfinansowanych z majątku Izby, krajowych i unijnych środków pomocowych, służących wypełnianiu celów i zadań Izby,

popularyzacja rzetelnej wiedzy i informacji w zakresie prowadzenia i rozwoju działalności gospodarczej między innymi poprzez organizację konferencji, targów, wystaw, seminariów, praktyk, kursów, szkoleń i forów gospodarczych oraz publikację w mediach artykułów informacyjnych o tematyce nieruchomościowej i gospodarczej,

doradztwo organizacyjne, techniczne, prawne, ekonomiczne, zawodowe i proinnowacyjne, a także wykonywanie ekspertyz, analiz, opinii, badań marketingowych, konsulting oraz coaching,

prowadzenie badań ankietowych, marketingowych, ewaluacyjnych i celowych oraz opracowanie wyników tych badań.

podejmowanie i prowadzenie działalności służącej realizacji celów i zadań Izby w tym, w szczególności, w zakresie edukacji, szkoleń, doradztwa i promocji, z jednoczesnym przeznaczaniem wypracowanych zysków wyłącznie na działalność statutową Izby,

tworzenie zespołów eksperckich, komisji stałych i doraźnych,

tworzenie i prowadzenie własnych systemów informacji gospodarczej oraz szeroko rozumianej gospodarki nieruchomościami, a także współpraca w tym obszarze z innymi instytucjami i firmami prowadzącymi podobną działalność,

współpracę i wymianę doświadczeń ze szkołami wyższymi oraz organizacjami samorządu gospodarczego, organizacjami pracodawców i innymi organizacjami wspierającymi przedsiębiorców oraz przedsiębiorczość w kraju i za granicą,

propagowanie informacji o działalności i osiągnięciach Członków Izby,

udzielanie na życzenie Członka Izby, opinii i rekomendacji dotyczących prowadzonej przez niego działalności, dorobku zawodowego i wiarygodności zawodowej,

wydawanie stosownych certyfikatów, zaświadczeń oraz licencji dla podmiotów oraz osób fizycznych korzystających z opracowanych przez Izbę procedur i metod postępowania, przyznawanie odznaczeń branżowych oraz innych wyróżnień podmiotom spełniającym najwyższe standardy związane z obszarem działalności izby,

zgłaszanie zainteresowania pracami nad projektami aktów prawnych ogłaszanych w Biuletynie Informacji Publicznej oraz udział w konsultacjach w trakcie procesu legislacyjnego,

diagnozowanie, wskazywanie i podejmowanie działań na rzecz usunięcia barier rozwoju gospodarczego, generowanych przez przypadki wprowadzania do systemu prawnego wadliwych przepisów oraz wydawania na ich podstawie orzeczeń merytorycznych,

działanie na rzecz ochrony praw przedsiębiorców i przeciwdziałanie wszelkim przypadkom naruszania, w procesie stanowienia i stosowania prawa, podstawowych wolności konstytucyjnych przedsiębiorców, w szczególności:
– swobody działalności gospodarczej (art. 20 Konstytucji RP);
– prawa do rzetelnego procesu sądowego (art. 45 Konstytucji RP);
– prawa własności (art. 64 Konstytucji RP),
6

utworzenie i prowadzenie Informacyjnej Platformy Prawnej, na stronach internetowych Izby,

wystąpienia do władz ustawodawczych (w tym Prezydium Sejmu, Komisji Sejmowych i Posłów), wykonawczych (w tym Prezydenta, Premiera, Rady Ministrów i poszczególnych Ministrów) oraz sądowniczych (w tym do Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Krajowej Rady Sądowniczej i Prokuratora Generalnego),

wystąpienia do Rzecznika Praw Obywatelskich, w trybie art. 9 pkt 1 ustawy, z dnia 15 lipca 1987 roku, o Rzeczniku Praw Obywatelskich (tekst jednolity: Dz.U.2001 Nr 14 poz.147 z późn. zm.),

wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego, w trybie art. 191 ust. 1 pkt 4) Konstytucji RP, w sprawie zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,

występowanie do Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, z prośbą o podjęcie inicjatywy w zakresie rozstrzygnięcia uchwałą, przez poszerzony skład Sądu Najwyższego, rozbieżności w wykładni prawa, godzących w konstytucyjne wolności przedsiębiorców,

wytaczanie powództwa sądowego na rzecz Członków Izby w postępowaniach sądowych i sądowoadministracyjnych,

przystępowanie do toczących się postępowań sądowych (w trybie art. 61 kpc), administracyjnych (w trybie art. 29 kpa) i sądowoadministracyjnych (w trybie art. 25 i 33 ustawy, z dnia 30 sierpnia 2002 roku, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U z 2012 r. Nr 270 późn. zm.), w precedensowych sprawach dotyczących ochrony podstawowych praw przedsiębiorców,

przedstawianie sądom istotnych dla sprawy poglądów wyrażonych w uchwale lub oświadczeniu organów Izby, w trybie art. 63 kpc,

dokonywanie przeglądu orzecznictwa sądów powszechnych i administracyjnych w sprawach gospodarczych, związanych z tematyką podstawowych wolności gospodarczych i praw przedsiębiorców,

zamieszczanie wniosków z przeglądu orzecznictwa sądowego na Informacyjnej Platformie Prawnej Izby, związanych z tematyką podstawowych wolności gospodarczych i praw przedsiębiorców oraz zasad współżycia społecznego,

udzielanie pomocy prawnej Członkom Izby w celu ochrony ich Praw i interesów ekonomicznych.

Rozdział 3
Członkowie oraz ich prawa i obowiązki

§ 9

Członkowie Izby dzielą się na:

  • zwyczajnych,
  • honorowych,
  • wspierających.
  1. Zwyczajnym Członkiem Izby może być każdy przedsiębiorca, w tym osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, związki i organizacje przedsiębiorców, jak również inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
  2. Założyciele Izby stają się pełnoprawnymi Członkami Izby z mocy prawa z chwilą rejestracji Izby w Krajowym Rejestrze Sądowym.
    7
  3. Walne Zgromadzenie, a w szczególnych przypadkach Zarząd, może nadać Honorowe Członkostwo Izby osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju gospodarki nieruchomościami.
  4. Członkiem Wspierającym może być podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, wspiera rozwój gospodarki rynkowej oraz zadeklaruje uiszczanie składek i wsparcie na rzecz Izby. Członkowi Wspierającemu nie przysługuje prawo głosu.
    § 10
  5. Decyzje w sprawach przyznania członkostwa podejmuje Zarząd Izby w drodze uchwały.
  6. Ubiegający się o przyjęcie w poczet Członków Izby i Członków Wspierających Izby winien złożyć deklarację członkowską, wypełnić ankietę, a jeśli podlega wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub rejestru sądowego przedłożyć aktualny wypis lub zaświadczenie na potwierdzenie statusu przedsiębiorcy oraz uiścić opłatę wpisową.
    § 11
  7. Członek Izby będący osobą fizyczną wykonuje swoje prawa i obowiązki osobiście bądź przez pełnomocnika. 2. Członek Izby będący osobą prawną albo inną jednostką organizacyjną wykonuje swoje prawa i obowiązki zgodnie z obowiązującymi u niego zasadami reprezentacji bądź przez pełnomocnika.
  8. Wszelkie zawiadomienia i oświadczenia pomiędzy organami Izby i Biurem Izby a Członkiem Izby mogą być przesyłane na wskazane przez nich w tym celu adresy mailowe. Wysłanie maila na wskazane adresy mailowe poczytuje się jako prawidłowe i skuteczne doręczenie zawiadomienia lub oświadczenia wywołujące wszystkie związane z nimi skutki prawne.
    § 12
  9. Zwyczajnym Członkom Izby przysługuje:
    a) czynne i bierne prawo wyborcze do organów Izby,
    b) prawo do uczestnictwa we wszystkich formach działalności Izby,
    c) prawo do korzystania ze wszelkich form pomocy Izby na zasadach określonych przez Izbę,
  10. Osobie posiadającej tytuł Honorowego Członka Zarządu Izby przysługuje prawo udziału w pracach Zarządu Izby, prawo wypowiadania się w sprawach istotnych dla Izby, prawo reprezentowania Izby na prośbę Zarządu Izby i na podstawie stosownego pełnomocnictwa, prawo przewodniczenia Kapitułom, gremiom powoływanym przez organy Izby oraz czynne prawo udziału we wszystkich uroczystościach i spotkaniach Izby.
  11. Osobie posiadającej tytuł Honorowego Członka Izby przysługuje bierne prawo wyborcze do Rady Programowej Izby, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz prawo czynnego udziału we wszystkich uroczystościach i spotkaniach Izby.
  12. Członkom Wspierającym Izby przysługuje prawo udziału we wszystkich posiedzeniach Rady Programowej Izby, seminariach, uroczystościach i spotkaniach Członków Izby, a także w pracach komisji stałych i doraźnych.
    § 13
    Członek Izby ma obowiązek:
  13. przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów Izby oraz uchwał organów Izby,
  14. uczestniczyć w realizacji statutowych celów i zadań Izby,
    8
  15. przestrzegać zasad etyki zawodowej i dobrych obyczajów,
  16. dbać o dobre imię Izby poprzez swoją postawę i działanie,
  17. terminowo regulować opłaty członkowskie.
    § 14 1. Członkostwo w Izbie wygasa w przypadku ustania lub skreślenia. 2. Członkostwo w Izbie ustaje na skutek: a) pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu Izby, b) śmierci Członka, utraty przez Członka zdolności prawnej, zdolności do czynności prawnych lub utraty statusu przedsiębiorcy, 3. Skreślenie Członka następuje w szczególności w przypadku: a) prowadzenia przez Członka działalności sprzecznej ze Statutem lub na szkodę Izby, b) z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań wobec Izby przez okres przekraczający 12 miesięcy, c) skazania Członka prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego za popełnienie przestępstwa, którego rodzaj i ciężar sprzeciwia się dalszemu członkostwu w Izbie, d) orzeczenia Sądu Koleżeńskiego.
  18. Uchwałę w przedmiocie wygaśnięcia Członkostwa w Izbie podejmuje Zarząd Izby niezwłocznie po powzięciu o tym fakcie wiadomości. 4. Członkowi przysługuje prawo odwołania do Sądu Koleżeńskiego od uchwały Zarządu Izby w przedmiocie utraty przez niego członkostwa z przyczyn określonych w § 14 ust. 2 b, ust. 3 a – c w terminie 14 dni od dnia otrzymania uchwały Zarządu Izby.
    § 15
  19. Zarząd Izby, na pisemny wniosek Członka Izby, może zawiesić jego członkostwo na okres nie dłuższy niż dwa lata.
  20. Zawieszenie może nastąpić tylko z ważnych i uzasadnionych przyczyn, istniejących po stronie Członka Izby.
  21. W przypadku zawieszenia, Członek Izby nie ma obowiązku opłacania składek członkowskich.
  22. Zawieszony Członek Izby pozbawiony jest praw członkowskich z wyjątkiem uczestnictwa w obradach Walnego Zgromadzenia Członków (bez prawa głosu).
  23. Zawieszony Członek Izby nie może korzystać z nieodpłatnych oraz oferowanych ze zniżką usług Izby.
    Rozdział 4
    Organy Izby
    Przepisy ogólne dotyczące organów Izby
    § 16
    Organami Izby są:
  24. Walne Zgromadzenie Członków Izby,
  25. Zarząd Izby,
  26. Rada Programowa,
  27. Komisja Rewizyjna,
  28. Sąd Koleżeński.
    9
    § 17 1. Członkiem organu Izby oraz delegatem może być wyłącznie osoba fizyczna która: a) jest Członkiem Izby, lub b) wchodzi w skład organu zarządzającego osoby prawnej będącej Członkiem Izby, lub c) jest wspólnikiem spółki osobowej będącej Członkiem Izby, lub d) jest osobą zatrudnioną przez Członka Izby, lub e) jest oddelegowana przez ministerstwo właściwe do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, lub f) jest oddelegowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, lub g) jest oddelegowana przez Urząd Marszałkowski, lub
    h) jest oddelegowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. i) jest wpisana do Centralnego Rejestru Zarządców Nieruchomości KIGN i Pośredników w Obrocie Nieruchomościami KIGN 2. Udział w organach Izby, w tym pełnienie funkcji delegata jest osobisty. Wyłącza się działanie przez pełnomocników.
    Kadencja
    § 18
  29. Kadencja organów Izby trwa 4 lata licząc od daty podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie i kończy się z chwilą wyboru nowych organów. Kadencja pierwszych organów Izby wybranych na Zebraniu Członków Założycieli trwa 4 lata licząc od daty rejestracji Izby w KRS.
  30. Odwołanie Członków organów Izby na Walnym Zgromadzeniu odbywa się w głosowaniu tajnym.
    Walne Zgromadzenie
    § 19
  31. Najwyższym organem Izby jest Walne Zgromadzenie, które może być Zwyczajne lub Nadzwyczajne.
  32. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Izby i odbywa się raz na 4 lata.
  33. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zgromadzenia, Zarząd Izby, wysyła do Członków Izby pisemne zawiadomienia, co najmniej na 21 dni przed terminem odbycia Walnego Zgromadzenia oraz informuje przez wywieszenie ogłoszenia w siedzibie Izby, a nadto na stronie internetowej Izby. Za zgodą Członka Izby, zawiadomienia o Walnym Zgromadzeniu mogą być do niego przesyłane pocztą elektroniczną zamiast zawiadomienia listownego. W terminie 10 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia w siedzibie Izby winny być wyłożone do wglądu materiały przygotowane na Walne Zgromadzenie, w tym projekty uchwał, jeśli mają być podjęte. Dodatkowo, materiały te mogą być publikowane na stronie internetowej Izby.
  34. Wnioski Członków w przedmiocie zmian lub uzupełnienia porządku obrad winny być składane w Izbie, najpóźniej 14 dni przed terminem odbycia Walnego Zgromadzenia.
  35. Jeżeli następuje uzupełnienie porządku obrad w trybie określonym w ust. 4, Zarząd Izby, zawiadamia Członków Izby o uzupełnieniu porządku obrad, co najmniej na 3 dni przed terminem odbycia Walnego Zgromadzenia, przez wywieszenie uzupełnienia w siedzibie Izby oraz na stronie internetowej Izby.
    10
    § 20
  36. W przypadku, gdy na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego termin zwołania Walnego Zgromadzenia liczba Członków Izby przekroczy 300, Walne Zgromadzenie Członków może być zastąpione Walnym Zgromadzeniem Delegatów Izby.
  37. Zarząd Izby zwołując Walne Zgromadzenie Delegatów, określa zasady przedstawicielstwa Członków Izby, tryb i terminarz odbywania zebrań wybierających delegatów oraz termin odbycia Walnego Zgromadzenia Delegatów. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd Izby zawiadamia Delegatów w trybie określonym dla Członków Izby dla odbycia Walnego Zgromadzenia.
  38. W przypadku zwołania Walnego Zgromadzenia Delegatów przepisy Statutu odnoszące się do Walnego Zgromadzenia i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia stosuje się odpowiednio do Walnego Zgromadzenia Delegatów, a uprawnienia i obowiązki Członków Izby w Walnym Zgromadzeniu są uprawnieniami i obowiązkami Delegatów w Walnym Zgromadzeniu Delegatów.
    § 21
  39. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może zwołać Zarząd Izby z własnej inicjatywy lub na żądanie Rady Programowej Izby, Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 50 członków Izby. Walne Zgromadzenie zwołuje się na dzień przypadający nie później niż 60 dni od daty złożenia stosownego wniosku. Organ występujący o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia zobowiązany jest określić jego porządek obrad. Zarząd jest uprawniony do uzupełnienia porządku obrad.
  40. Przedmiotem uchwał Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia mogą być jedynie sprawy objęte porządkiem obrad, ustalonym i podanym do wiadomości w trybie określonym w § 19 – z zastrzeżeniem ust. 3.
  41. Sprawy nie objęte porządkiem obrad mogą być przedmiotem uchwał Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia jedynie wówczas, jeżeli dotyczą członków organów Izby lub też zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
  42. § 19 ust. 2-5 oraz § 23 stosuje się odpowiednio przy zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
    § 22
    Każdy Członek Izby dysponuje na Walnym Zgromadzeniu jednym głosem.
    § 23
  43. Walne Zgromadzenie zwołane w pierwszym terminie jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim minimum 50% Członków Izby lub 50% wybranych Delegatów.
  44. W przypadku braku kworum, o którym mowa w ustępie powyżej Zarząd Izby zwołuje kolejne Walne Zgromadzenie, które jest ważne bez względu na ilość uczestniczących w nim Członków Izby lub wybranych Delegatów.
  45. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwał o rozwiązaniu Izby lub zbyciu nieruchomości będącej siedzibą Izby, a także innych uchwał wyraźnie przewidzianych w Statucie, gdzie wymagana jest większość 2/3 głosów, przy co najmniej połowie obecnych na Walnym Zgromadzeniu uczestników.
  46. Głosowanie na Walnym Zgromadzeniu jest jawne. Na wniosek choćby jednego z członków Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu głosowania w trybie tajnym.
  47. Udział w Walnym Zgromadzeniu można wziąć również przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Zarząd Izby określi w formie regulaminu szczegółowe zasady udziału w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystywaniu środków komunikacji elektronicznej.
    11
    § 24
    Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
  48. uchwalenie Statutu Izby i zmian w Statucie,
  49. uchwalenie regulaminu wyboru organów Izby oraz regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia,
  50. wybór i odwołanie Członków Zarządu Izby,
  51. wybór i odwołanie Członków Rady Programowej Izby, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
  52. wytyczanie strategii i wieloletnich kierunków oraz uchwalenie wieloletnich programów działania Izby,
  53. zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Izby, Rady Programowej Izby, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
  54. udzielanie absolutorium Zarządowi Izby, Komisji Rewizyjnej i Sądowi Koleżeńskiemu,
  55. uchwalanie zasad wynagradzania członków organów Izby,
  56. podejmowanie innych uchwał ujętych w porządku obrad.
    Zarząd Izby
    § 25
  57. Zarząd Izby wybierany jest przez Walne Zgromadzenie spośród Członków Izby lub ich przedstawicieli na okres 4 lat. Wygaśnięcie członkostwa w Izbie w czasie kadencji członka Zarządu nie powoduje ustania jego mandatu.
  58. Zarząd Izby jest organem wykonawczym Izby, prowadzi sprawy Izby oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  59. Zarząd Izby kieruje bezpośrednio działalnością Izby oraz zarządza jej majątkiem.
  60. Zarząd Izby składa się z Prezesa Zarządu, który jest wybierany przez Walne Zgromadzenie oraz od 2 do 6 Wiceprezesów Zarządu powoływanych przez Walne Zgromadzenie, spośród kandydatów zaproponowanych przez wybranego Prezesa Zarządu.
  61. Do Zarządu Izby może zostać oddelegowany przedstawiciel ministerstwa właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
  62. Do Zarządu Izby może zostać oddelegowany przedstawiciel Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  63. W przypadku nie powołania zaproponowanego przez wybranego Prezesa Zarządu kandydata na stanowisko Wiceprezesa Zarządu, Walne Zgromadzenie dokona wyboru Wiceprezesa Zarządu w bezpośrednim głosowaniu spośród zaproponowanych przez siebie Członków Izby lub ich przedstawicieli.
  64. Wiceprezesi Zarządu powoływani są na łączną kadencję z Prezesem Zarządu. W przypadku wygaśnięcia mandatu Prezesa Zarządu lub zakończenia kadencji w inny sposób mandaty Wiceprezesów Zarządu wygasają z tym samym dniem, nie wcześniej jednakże niż w dniu dokonania wyboru nowego Zarządu Izby.
  65. Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu Izby oraz wspólnie z pozostałymi Członkami Zarządu nadzoruje sprawy i interesy Izby.
  66. Do składania oświadczeń woli za Izbę wymagane jest łączne działanie dwóch Wiceprezesów Zarządu lub jednoosobowe Prezesa Zarządu.
  67. Zarząd Izby reprezentuje Izbę na zewnątrz lub desygnuje inne osoby do jej reprezentowania w granicach udzielonych pełnomocnictw.
  68. Zarząd Izby ma prawo dokonywać wiążącej wykładni Statutu i innych dokumentów wewnątrzorganizacyjnych Izby.
    12
  69. Zarząd Izby ma prawo inicjatywy dotyczącej zmiany wszystkich dokumentów organizacyjnych Izby, w tym Statutu.
  70. Zarząd Izby wykonuje uchwały Walnego Zgromadzenia.
  71. Zarząd Izby powołuje i likwiduje Delegatury Izby, zespoły eksperckie oraz komisje stałe i doraźne oraz inne gremia, o ile nie zostało to zastrzeżone w Statucie, regulaminach lub uchwałach Walnego Zgromadzenia do kompetencji tego organu.
  72. Zarząd Izby przyjmuje nowych Członków Izby w tym Członków Wspierających.
  73. Zarząd Izby wykonuje wszelkie czynności, jakie na mocy niniejszego Statutu nie zostały zastrzeżone do kompetencji innych organów, bądź osób.
  74. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków zarządu .
  75. Zarząd może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  76. Do ważności uchwał Zarządu dotyczącej zbywania, nabywania, zamiany oraz obciążania nieruchomości oprócz uchwały Walnego Zgromadzenia wymagana jest jednomyślności członków zarządu.
    Komisja Rewizyjna
    § 26
  77. Komisja Rewizyjna składa się z minimum 3 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie spośród Członków Izby lub ich przedstawicieli. Członkostwa w Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z członkostwem w Zarządzie Izby, Sądzie Koleżeńskim oraz Radzie Programowej Izby. Członkami Komisji Rewizyjnej mogą być Członkowie Honorowi Izby. Liczebność wybieranych Członków Komisji Rewizyjnej określa Walne Zgromadzenie.
  78. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego składu przewodniczącego, wiceprzewodniczących oraz sekretarza,
  79. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin, przyjmowany przez siebie zwykłą większością głosów, określający jej organizację i sposób wykonywania czynności. Regulamin ten zatwierdza Walne Zgromadzenie.
  80. Do szczególnych obowiązków Komisji Rewizyjnej należy nadzór nad działalnością finansową Izby, prawidłowością rozliczeń z odpowiednimi urzędami oraz kontrola realizacji uchwał organów Izby.
  81. Pierwszemu posiedzeniu nowo wybranej Komisji Rewizyjnej przewodniczy Prezes Zarządu.
    § 27
    Do kompetencji i zadań Komisji Rewizyjnej należy:
  82. przeprowadzenie bieżącej kontroli finansowej Izby, szczególnie budżetu i bilansu rocznego,
  83. przedstawienie Zarządowi Izby, Radzie Programowej Izby i Walnemu Zgromadzeniu wniosków i spostrzeżeń dotyczących działalności Izby,
  84. składanie Radzie Programowej Izby i Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z kontroli działalności Izby wraz z wnioskami w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Izby,
  85. uczestniczenie przez upoważnionego przedstawiciela Komisji Rewizyjnej z głosem doradczym w posiedzeniach Rady Programowej Izby,
  86. zwoływanie Walnego Zgromadzenia w przypadku istnienia trwałych przeszkód w jego zwołaniu przez Zarząd lub nieuzasadnionej odmowy jego zwołania przez Zarząd,
    13
  87. wykonywanie innych zadań wynikających ze Statutu, regulaminów oraz uchwał organów Izby.
    Sąd Koleżeński
    § 28
  88. Sąd Koleżeński składa się z minimum 3 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie spośród Członków Izby lub innych osób na 4 – letnią kadencję.
  89. Sąd Koleżeński wybiera ze swego składu przewodniczącego, wiceprzewodniczących oraz sekretarza.
  90. Sąd Koleżeński działa w oparciu o regulamin zatwierdzany przez Walne Zgromadzenie.
  91. Do obowiązków Sądu Koleżeńskiego należy:
    a) wydawania orzeczeń w sprawach członków Izby oraz osób wpisanych do Centralnego Rejestru Zarządców Nieruchomości KIGN i Pośredników w Obrocie Nieruchomościami KIGN, którym postawiono zarzut naruszenia postanowień statutu, uchwał Izby, kodeksu zasad etyki zawodowej pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości Krajowej Izby Gospodarki Nieruchomościami,
    b) rozpatrywania i rozstrzygania sporów pomiędzy członkami Izby a organami Izby w szczególności odwołań od uchwał Zarządu w przedmiocie członkostwa w Izbie.
  92. Pierwszemu posiedzeniu nowo wybranego Sądu Koleżeńskiego przewodniczy Prezes Zarządu Izby.
    Rada Programowa Izby
    § 29
  93. Organem pomocniczym Izby jest Rada Programowa Izby.
  94. Rada Programowa Izby składa się z członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie spośród zgłoszonych kandydatów. Mogą nimi być Członkowie Honorowi Izby. Kadencja Rady Programowej Izby trwa 4 lat i kończy się z wyborem nowej Rady Programowej Izby. Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę o odstąpieniu od powołania Rady Programowej Izby na daną kadencję.
  95. W okresach między Zwyczajnymi Walnymi Zgromadzeniami członków Rady Programowej Izby może wybierać Zarząd Izby na okres do końca kadencji aktualnej Rady Programowej Izby.
  96. Rada Programowa Izby wybiera ze swojego składu Przewodniczącego Rady Programowej Izby oraz na jego wniosek – Wiceprzewodniczących Rady Programowej Izby.
  97. Rada Programowa Izby w zależności od potrzeb może tworzyć swoją wewnętrzną strukturę organizacyjną na podstawie zatwierdzonego przez siebie regulaminu oraz powoływać zespoły eksperckie, a także stałe i doraźne komisje, będące organami pomocniczymi Rady Programowej Izby przy opracowywaniu i realizacji określonych zadań.
  98. W razie śmierci, utraty zdolności do czynności prawnych lub zrzeczenia się funkcji przez Członka Zarządu Izby, Rada Programowa może wybrać ze swojego składu osobę pełniącą obowiązki Członka Zarządu Izby. Wyboru nowego Członka Zarządu Izby dokonuje najbliższe Walne Zgromadzenie.
  99. Posiedzenia Rady Programowej Izby odbywają się, co najmniej raz w roku.
  100. Pierwszemu posiedzeniu nowo wybranej Rady Programowej Izby przewodniczy Prezes Zarządu.
    14
    § 30
    Do kompetencji i zadań Rady Programowej Izby należy wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji innych organów, podejmowanie inicjatyw w sprawach programu działania Izby i kierunków rozwoju Izby, opiniowania programu działania izby, wyrażanie stanowiska w najistotniejszych sprawach dotyczących Izby.
    Wewnętrzna struktura Izby
    § 31
  101. W ramach wewnętrznej struktury Izby mogą być powoływane inne gremia, ciała doradcze, opiniotwórcze i pomocnicze jak na przykład Konwent Seniorów, Rzecznik Praw Przedsiębiorców itp.
  102. Prawo wyboru tych gremiów oraz określenia regulaminów ich działania przysługuje Zarządowi Izby, chyba, że Walne Zgromadzenie albo niniejszy Statut bądź uchwalony regulamin stanowią inaczej.
    Rozdział 5
    Przedstawicielstwa Terenowe Izby – Delegatury
    § 32
  103. Zarząd Izby w razie potrzeby może powołać Delegatury Izby.
  104. Zarząd Izby jest uprawniony do likwidacji delegatury w szczególności w przypadku:
    a) podjęcia uchwały przez Zebranie Delegatury o jej likwidacji,
    b) istnienia trwałych przeszkód uniemożliwiających wybór Zarządu Delegatury,
    c) brak środków finansowych na dalszą działalność Delegatury.
  105. W szczególnych przypadkach Zarząd Izby może zdecydować o utworzeniu Delegatury posiadającej osobowość prawną.
  106. Zarząd Izby w uchwale o powołaniu Delegatury Izby określa obszar działania Delegatury.
    § 33
  107. Delegaturą kieruje Zarząd Delegatury.
  108. Zarząd Delegatury składa się 1-5 członków, w tym co najmniej z Prezesa Zarządu Delegatury powoływanego na okres 4 letniej kadencji.
  109. Pierwszy Zarząd Delegatury powołuje Zarząd Izby na okres 4 letniej kadencji lub do czasu wyboru Zarządu Delegatury przez Zebranie Delegatury.
  110. Zarząd Delegatury kieruje działalnością Delegatury i reprezentuje ją na zewnątrz.
  111. Zarząd Izby ma prawo uchylać uchwały i decyzje Zarządu Delegatury niezgodne z prawem lub Statutem Izby oraz przyjętym programem działania.
  112. Oświadczenia woli za Delegaturę Izby składają jednoosobowo Prezes Zarządu Delegatury bądź dwaj Wiceprezesi Zarządu Delegatury.
  113. Posiedzenia Zarządu Delegatury zwołuje Prezes Delegatury lub wyznaczony przez niego Wiceprezes Zarządu Delegatury. Posiedzenia zwoływane są w miarę potrzeb.
  114. W szczególnych przypadkach Zarząd Izby ma prawo odwołać członka Zarządu Delegatury.
    15
    § 34
    Do zakresu działania Zarządu Delegatury należy:
  115. Realizacja Statutu Krajowej Izby Gospodarki Nieruchomościami, zadań i zaleceń organów Izby.
  116. Organizowanie i propagowanie wydarzeń w ramach działalności statutowej Delegatury.
  117. Sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Delegatury Izby zgodnie z przepisami prawa oraz do 31 marca każdego roku do Zarządu Izby.
  118. Współpraca z lokalnymi władzami samorządowymi, wojewódzkimi oraz innymi organizacjami działającymi na terenie działania Delegatury Izby.
  119. Zarządzanie majątkiem i funduszami Delegatury Izby.
  120. Przygotowywanie wniosków o odznaczenia i wyróżnienia Izby dla wyróżniających się członków Delegatury Izby bądź też współpracujących z Delegaturą Izby organizacji i podmiotów
  121. Reprezentowanie Delegatury Izby w zakresie realizowanych zadań.
    §35
  122. Zabranie delegatury składa się z członków Izby mających siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze działania Delegatury.
  123. Do zwoływania i obrad Zebrania Delegatury stosuje się odpowiednio § 19 – 24 niniejszego Statutu.
    § 36
    Działania statutowe Delegatury muszą być prowadzone w ramach posiadanych środków własnych Delegatury lub przyznanych przez Zarząd Izby.
    §37
  124. Na majątek delegatury Izby posiadającej odrębną osobowość prawną składają się ruchomości i nieruchomości, środki pieniężne oraz wszelkie prawa majątkowe.
  125. Majątek delegatury Izby powstaje w szczególności z:
    a) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
    b) wpływów z funduszy unijnych,
    c) wpływów z działalności statutowej,
    d) dochodów z majątku Izby,
    e) ośrodka mediacyjnego przy Izbie,
    f) innych dochodów.
    Rozdział 6
    Sąd Arbitrażowy
    § 38
  126. Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarki Nieruchomościami (dalej: „Sąd Arbitrażowy”) jest stałym sądem arbitrażowym.
  127. Zasady funkcjonowania Sądu Arbitrażowego przy Izbie określa regulamin zatwierdzony przez Zarząd Izby.
  128. Prezesa i Wiceprezesów Sądu Arbitrażowego powołuje na kadencję 5-letnią Zarząd Izby.
  129. Prezes i Wiceprezesi Sądu Arbitrażowego spełniający kryteria zawodowe i etyczne mogą być wybierani również spośród osób niebędących Członkami Izby.
    16
  130. Arbitrów Sądu Arbitrażowego na wniosek Prezesa Sądu Arbitrażowego powołuje Zarząd Izby.
    Rozdział 7
    Biuro Izby
    § 39
  131. Bieżącą działalnością Biura Izby kieruje Dyrektor Biura powołany przez Zarząd Izby.
  132. Zarząd Izby opracowuje i wprowadza strukturę organizacyjną Biura Izby.
  133. Prezes Zarządu Izby jest przełożonym wszystkich pracowników Biura Izby w rozumieniu kodeksu pracy i odpowiada za pełną realizację programów uchwalonych przez organy Izby, w tym również za wyniki ekonomiczno-finansowe funkcjonowania Izby.
    Rozdział 8
    Gospodarka finansowa i majątek Izby
    § 40
  134. Na majątek Izby składają się ruchomości i nieruchomości, środki pieniężne oraz wszelkie prawa majątkowe.
  135. Majątek Izby powstaje w szczególności z:
    a) wpisowego, składek członkowskich,
    b) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
    c) wpływów z funduszy unijnych,
    d) wpływów z działalności statutowej,
    e) dochodów z majątku Izby,
    f) majątku łączących się Izb,
    g) wpływów z działalności Sądu Arbitrażowego i ośrodka mediacyjnego przy Izbie,
    h) innych dochodów.
    § 41
  136. Zarząd Izby ustala uchwałą wysokości i zasady uiszczania składek członkowskich Członków Izby oraz składek członkowskich Członków Wspierających, jak i również wysokości i zasady uiszczania wpisowego.
  137. Wpisowe do Izby dla członków założycieli wynosi 20 zł i jego opłata będzie dokonana przez członków założycieli na utworzony rachunek bankowy Izby.
    § 42
    Zasady gospodarki finansowej Izby ustala Zarząd Izby.
    17
    Rozdział 9
    Zmiany Statutu, łączenie się i rozwiązywanie Izby
    § 43
  138. Uchwała w sprawie zmiany Statutu Izby winna być podjęta przez Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów oddanych przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  139. W II terminie uchwała, o której mowa w ust. 1, może być podjęta większością 2/3 głosów bez względu na liczbę obecnych Członków.
    § 44
  140. Uchwała w sprawie połączenia Izb winna być podjęta przez Walne Zgromadzenie Izby zwykłą większością głosów oddanych przez obecnych uczestników.
  141. Członkiem Izby jest członek łączonych Izb, akceptujący niniejszy Statut i zobowiązujący się do płacenia składek członkowskich.
  142. W przypadku zbiorowego przystąpienia do Izby Członków innej Izby lub organizacji, zasady przystąpienia, w tym wysokość wpisowego, ustala Zarząd Izby.
    § 45
  143. Uchwała w sprawie rozwiązania Izby winna być podjęta przez Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów oddanych przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  144. W II terminie uchwała, o której mowa w ust.1 może być podjęta bez względu na liczbę obecnych Członków. W tym przypadku termin ten nie może zostać określony na wcześniejszy, niż 30 dni po pierwszym terminie.
  145. Uchwała w sprawie rozwiązania Izby powinna określać sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel, na jaki ma być użyty majątek Izby.
  146. Walne Zgromadzenie po uchwaleniu uchwały w sprawie rozwiązania Izby, ustanowi likwidatora do przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    Rozdział 10
    Postanowienia końcowe
    § 46
  147. Niniejszy Statut został uchwalony jednogłośnie i podpisany przez wszystkich Członków Założycieli, których podpisy zamieszczone są na liście obecności, stanowiącej integralną część niniejszego statutu.
  148. Do niniejszego Statutu załączono również, jako jego integralną cześć, listę Członków Założycieli.